Keski-Suomen matkailustrategia 2026–2030

Keski-Suomen matkailustrategiaa tehtäessä on huomioitu siihen liitännäiset keskeiset strategiat: Suomen matkailustrategia (Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun), Keski-Suomen maakuntastrategia sekä Jyväs- kylän kaupunkistrategia, jotka kaikki on päivitetty vuoden 2025 aikana. Keski-Suomen maakuntastrategiassa matkailu sisältyy strategisen kärjen ’Hyvä vointi’ sisään, mikä mahdollistaa alaan kohdentuvan ohjelmarahoituksen.

Strategiset tavoitteet

Keski-Suomen matkailustrategian päätavoitteena lisätä matkailusta syntyvää tuloa alueelle, mikä lisää alueen elinvoimaisuutta ja luo hyvinvointia. Kasvua haetaan erityisesti kansainvälisestä matkailusta.

  • Keski-Suomen matkailutulo on 500 milj. vuonna 2030
    kasvutavoite viiden vuoden aikana 34,4 %, vuosittainen kasvu 6,1 %
  • Kansainvälisten yöpymisten määrä alueella kasvaa viidessä vuodessa 30 %
    kasvu noin 5 % vuosivauhdilla, 2030: 230 000

Läpileikkaavat ja taktiset kehittämisen teemat – tiekartta kohti päämäärää

Läpileikkaavat teemat

• Keski-Suomi profiloituu aitona ja vastuullisena matkailualueena.

• Tiedolla johdettu matkailualue

Taktiset kehittämisen teemat

Erottuva ja ostettava

• Keski-Suomesta tulee kansainvälisesti tunnettu, erottuva matkailualue

• Keski-Suomen matkailupalvelut ovat helposti löydettävissä ja ostettavissa digitaalisissa kanavissa sekä matkanjärjestäjiltä

Aidosti ympärivuotinen

• Keski-Suomessa matkailu kasvaa tasaisesti ympäri vuoden

Vetovoimainen tapahtumien keskus

• Vetovoimaisten tapahtumien Keski-Suomi

• Tapahtumakaupunki Jyväskylä

Sujuvasti saavutettava

• Tavoitteena kansallisesti ja kansainvälisesti saavutettava Keski-Suomi

Tutustu Keski-Suomen matkailustrategiaan

Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä!

Kari Pirinen

Kari Pirinen

kehittämispäällikkö

040 720 6918

kari.pirinen[at]keskisuomi.fi