Keski-Suomen matkailustrategia 2026–2030
Keski-Suomen matkailustrategiaa tehtäessä on huomioitu siihen liitännäiset keskeiset strategiat: Suomen matkailustrategia (Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun), Keski-Suomen maakuntastrategia sekä Jyväs- kylän kaupunkistrategia, jotka kaikki on päivitetty vuoden 2025 aikana. Keski-Suomen maakuntastrategiassa matkailu sisältyy strategisen kärjen ’Hyvä vointi’ sisään, mikä mahdollistaa alaan kohdentuvan ohjelmarahoituksen.
Strategiset tavoitteet
Keski-Suomen matkailustrategian päätavoitteena lisätä matkailusta syntyvää tuloa alueelle, mikä lisää alueen elinvoimaisuutta ja luo hyvinvointia. Kasvua haetaan erityisesti kansainvälisestä matkailusta.
- Keski-Suomen matkailutulo on 500 milj. vuonna 2030
kasvutavoite viiden vuoden aikana 34,4 %, vuosittainen kasvu 6,1 % - Kansainvälisten yöpymisten määrä alueella kasvaa viidessä vuodessa 30 %
kasvu noin 5 % vuosivauhdilla, 2030: 230 000
Läpileikkaavat ja taktiset kehittämisen teemat – tiekartta kohti päämäärää
Läpileikkaavat teemat
• Keski-Suomi profiloituu aitona ja vastuullisena matkailualueena.
• Tiedolla johdettu matkailualue
Taktiset kehittämisen teemat
Erottuva ja ostettava
• Keski-Suomesta tulee kansainvälisesti tunnettu, erottuva matkailualue
• Keski-Suomen matkailupalvelut ovat helposti löydettävissä ja ostettavissa digitaalisissa kanavissa sekä matkanjärjestäjiltä
Aidosti ympärivuotinen
• Keski-Suomessa matkailu kasvaa tasaisesti ympäri vuoden
Vetovoimainen tapahtumien keskus
• Vetovoimaisten tapahtumien Keski-Suomi
• Tapahtumakaupunki Jyväskylä
Sujuvasti saavutettava
• Tavoitteena kansallisesti ja kansainvälisesti saavutettava Keski-Suomi
Tutustu Keski-Suomen matkailustrategiaanHeräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä!
Kari Pirinen
kehittämispäällikkö
040 720 6918
kari.pirinen[at]keskisuomi.fi